عصر جدید عصر جدید .

عصر جدید

مشکلات دهان و دندان مورد بررسی توسط دندانپزشک کودکان

متخصص دندانپزشک کودکان یا پدودنتیست (pedodontist) به دندانپزشک متخصصی گفته می شود که به ارزیابی، تشخیص و معالجه مشکلات دندانپزشکی اطفال از سنین نوزادی تا نوجوانی می پردازد.

دندانپزشک کودکان در رابطه با سلامت دندان‌ های شیری اطفال تا زمانی که بیفتند فعالیت می ‌کند. اهمیت این دندان‌ های شیری به این علت است که به بچه ‌ها اجازه جویدن درست غذا را می ‌دهد و این خود موجب سلامت تغذیه کودک می شود. همچنین این دندان ‌ها به تکلم کودک و حفظ فضای مورد نیاز برای رشد دندان‌ های دائمی کمک می ‌کند.

در واقع متخصصان این رشته باید به گونه‌ ای آموزش ببینند که بتوانند درمان ‌ها و عمل‌ های مختلف دندانپزشکی از قبیل بیهوشی، بی ‌حسی و ارتودنسی دندان در بچه ها را به صورت تخصصی انجام دهند. یکی از مهم ‌ترین ویژگی‌ ها و ضروریات دندانپزشکی کودکان، تسلط بر بحث روانشناسی کودک است.

مشکل رشد دندان و فک
در صورت به تعویق افتادن در آمدن دندان نوزاد و یا زود افتادن دندان های شیری کودک، والدین باید با یک دندانپزشک اطفال مشورت کنند. رشد فکین و همینطور دندان ها باید در زمان مناسب و به شکل صحیح باشد تا در آینده نزدیک برای کودک مشکلی به وجود نیاید و مشلاتی مانند تکلم و گفتار سخت و دشورا غذا خوردن را برای کودک ایجاد نکند.

مال اکلوژن یا نامرتبی دندان در کودکان
مال اکلوژن به حالتی گفته می شود که دندان های فک بالا و پایین فرد هنگامی که دهان بسته می شوند، به هم نمی رسند. مال اکلوژن می تواند مشکلاتی را در جویدن مواد غذایی یا صحبت کردن کودک ایجاد کند. نامرتبی دندان ها ممکن است باعث گاز گرفتن لپ فرد یا آسیب به داخل دهان، لثه و زبان شود و برای کودک ایجاد درد کند. دندانپزشکان اطفال مسئول رسیدگی به مشکل نامرتب بودن دندان ها با استفاده از بریس و ارتودنسی دندان هستند.

پوسیدگی دندان و دندان درد
نگهداری از دندان های شیری با اینکه در نهایت می افتند و با دندان های دائمی جایگزین می شوند، بسیار مهم است. کودکان بیشتر در خطر ابتلا به پلاک دندانی و پوسیدگی دندان هستند زیرا احتمال بیشتری دارد که غذاهای شیرین و چسبناک بخورند و مانند افراد مسن بهداشت دندان خود را حفظ نکنند. بنابراین، دندانپزشکان اطفال معمولاً با پوسیدگی دندان مواجه می شوند.

معاینات منظم سلامت دندان همراه با رعایت بهداشت دهان و دندان از طریق مسواک زدن روزانه و نخ دندان کشیدن دندان ها باید به کودکان کمک کند تا مجموعه ای از دندان های سالم را برای مادام العمر حفظ کنند.

سن مناسب برای مراجعه به دندانپزشک کودکان
بهتر است با رشد اولین دندان کودک که حدودا در 8 ماهگی اتفاق می افتد، مراجعه به دندانپزشک کودک خود را آغاز کنید. به والدین پیشنهاد می کنیم که کودک خود را حتما در سن 4 سالگی کودک خود را نزد دندانپزشکی اطفال ببرند و یک بار دیگر هم در سن 6 سالگی برای بررسی الگوی صحیح رشد صورت و بایت کودک و روند رشد دندان های دائمی کودک حتما وی را نزد مراکز دندانپزشکی کودکان ببرند.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ساعت: ۱۱:۱۲:۳۳ توسط:netware موضوع: SPONSERED نظرات (0)