عصر جديد عصر جديد .

عصر جديد

مقايسه كلرهاي مختلف؛ كلر ايراني، هندي و آمريكايي

تميزي استخرها به عنوان يكي از محيط ‌هايي كه با تماس مستقيم انسان‌ ها در ارتباط است، همواره مورد توجه بوده است. به همين دليل در اين مقاله تصميم داريم تا درباره انواع كلرها صحبت كنيم.

انواع كلرهاي مورد استفاده
كلر هندي
كلر هندي آكوافيت ماده ‌اي است كه اصلي ‌ترين تركيب آن كلسيم هيپوكلريت است. اين ماده به صورت پودر كلرين با فرمول Ca(CLO)2  با درصد خلوص 70 درصد يك تركيب معدني است و به عنوان يك ماده باكتري‌ كش، انگل ‌زدا و جلبك ‌كش استفاده مي ‌شود تا آب را ضدعفوني و تميز كند. معمولا اين نوع كلر در اشكال  ***‌ كلر و پودر سفيد كلر به عنوان كلر استخر استفاده مي ‌شود، زيرا پايداري آن بيشتر از كلر معمولي است. از آنجا كه كلر هندي آكوافيت در فرآيند ضد عفوني آب استخر استفاده مي ‌شود، براي شوك كلرزني و كنترل PH آب استخر نيز به كار مي ‌رود.

كلر ايراني
كلر ايراني كه امروزه به ‌صورت عمده در كشورمان توليد مي ‌شود، داراي ويژگي ‌ها و خصوصياتي است كه باعث شده است تا اين نوع كلر، مصرف بيشتري نسبت به كلرهاي خارجي در داخل كشور داشته باشد. از كاربردهاي اين نوع كلر مي‌ توان به توليد كاغذ، منسوجات، PVC  و حتي تصفيه آب آشاميدني و ضد عفوني استخرها اشاره كرد.

يكي از ويژگي ‌هاي برجسته كلر ايراني، واكنش ‌پذيري بالاي آن با ساير عناصر است. از آنجايي كه كلر ايراني داراي ويژگي ضد عفوني‌ كنندگي قوي است، در تصفيه آب آشاميدني و فاضلاب كاربردهاي زيادي دارد. با اين وجود، واكنش‌ پذيري آن نيز مي‌ تواند آن را براي موجودات زنده سمي كند، بنابراين رعايت اصول ايمني و استفاده صحيح از اين ماده قدرتمند امري حياتي است.

كلر آمريكايي
كلر آمريكايي يكي از پودرهاي كلر با كيفيت بالاست كه براي ضد عفوني آب آشاميدني و آب استخر مورد استفاده قرار مي‌ گيرد. پركلرين به صورت پودر كلر و *** كلر براي تميزي آب استخرها استفاده مي ‌شود. با استفاده از پركلرين، تمام ميكروارگانيسم‌ هاي موجود در آب استخر از بين مي ‌روند و از انتقال بيماري ‌هاي مختلف گوارشي و پوستي جلوگيري مي ‌شود.

پودر كلر آمريكايي با درصدهاي مختلف خلوص مانند 65، 70، 90 و 100 در بازار موجود است. كلر سلوكس آمريكايي با درصد خلوص 90 و پودر كلر آكواپول آمريكايي با درصد خلوص 100 در بازار قابل دسترسي هستند. همچنين، پودر كلر هندي و چيني با درصد 70 و انواع ايراني با درصد 60 تا 65 درصد نيز در بازار يافت مي ‌شوند.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ساعت: ۰۹:۴۱:۴۷ توسط:netware موضوع: SPONSERED نظرات (0)

انواع جراحي پروستات را بشناسيم

براي درمان پروستات اگر روش هاي كم تهلجمي و دارويي پاسخگو نباشد، از روش جراحي استفاده مي شود كه انواع مختلفي دارد. هر كدام از اين روش ها با اهداف و كاربردهاي خاص خود انجام مي شوند. متخصص ارولوژي با توجه به شرايط بيمار و نوع عارضه، تصميم مي ‌گيرد كه كدام نوع جراحي مناسب تر است. انواع مختلف عمل پروستات شامل موارد زير مي‌ شوند:

پروستاتكتومي راديكال
در اين روش، كل پروستات و غدد لنفاوي آن به صورت كامل برداشته مي ‌شود تا بيماري‌ هايي نظير سرطان پروستات به صورت كامل درمان شوند. اين جراحي 3 نوع دارد كه شامل پروستاتكتومي راديكال روباتيك، پروستاتكتومي راديكال باز و پروستاتكتومي راديكال لاپاروسكوپي مي شود. جراحي پروستاتكتومي راديكال عوارضي دارد كه عبارتند از:

·         داشتن خونريزي

·         ايجاد عفونت در مجاري ادرار

·         داشتن بي‌ اختياري ادرار در اوايل دوره جراحي

·         اختلال در نعوظ و ناتواني جنسي

·         آسيب به راست روده كه البته اين مورد به نسبت كمي رخ مي‌ دهد

·         تنگي مجاري ادرار

پروستاتكتومي ساده
اين عمل در حقيقت يك جراحي پروستات ساده است كه عمدتا براي افرادي توصيه مي شود كه علائم شديد ادراري دارند و حجم غده پروستات آنها به اندازه غير طبيعي بزرگ شده است. اين بيماري به سرطان پروستات مرتبط نمي ‌شود و نيازي به جراحي پيچيده ندارد؛ به همين دليل از پروستاتكتومي ساده استفاده مي‌ شود. در اين روش جراحي، كل غده پروستات برداشته نمي ‌شود و تنها بخشي از آن به منظور باز كردن جريان ادرار از دسترس خارج مي‌ شود.

اين جراحي نيز مانند نوع قبلي، عوارضي دارد كه در ادامه آنها را نام مي بريم:

·         خونريزي از مجاري ادرار

·         آسيب به بافت ‌هاي مجاور پروستات

·         بي ‌اختياري در ادرار

·         تجربه *** خشك

·         ناتواني جنسي و اختلال در نعوظ

ليزر درماني
استفاده از روش ليزر درماني يكي از روش‌ هاي رايج و بسيار موثر در درمان بيماري ‌هاي پروستات است كه به دليل كارآيي آن، مورد توجه عموم مردم و پزشكان قرار گرفته است. اين روش جديد توانسته است جايگزين مناسبي براي روش‌ هاي جراحي سنتي پروستات شود.

متخصص اورولوژي با استفاده از تابش ليزر در شعاع و فركانس خاص، مي ‌توانند انواع بيماري‌ هاي پروستات از جمله بزرگي پروستات و سرطان پروستات را درمان كند. استفاده از ليزر درماني در عمل پروستات بيشتر مختص افرادي است كه با بزرگ شدن پروستات مواجه هستند. اين جراحي مي ‌تواند با بيهوشي كامل يا بيهوشي نخاعي اجرا شود كه بستگي به شرايط فرد دارد. به دليل اينكه اين روش جراحي بدون برش در ناحيه شكم انجام مي‌ شود، عوارض و دوره نقاهت كمتري را به همراه دارد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۹ بهمن ۱۴۰۲ساعت: ۰۳:۳۶:۱۳ توسط:netware موضوع: SPONSERED نظرات (0)

معرفي 8 تا از مهم ترين بيماري هايي كه متخصص ارولوژي درمان مي كند

متخصص ارولوژي كه با ادامه تحصيل در اين حوزه توانسته به مرحله فوق تخصص ارولوژي خود دست پيدا كند، با دانشي كه كسب كرده است مي تواند در زمينه سيستم ادراري مانند مثانه، كليه ‌ها، حالب‌ ها (لوله ‌هايي كه ادرار را از كليه به مثانه منتقل مي‌ كنند) و مجراي ادراري به درمان بيماري ها بپردازد.

اين متخصص دانش بالايي در زمينه دستگاه تناسلي آقايان دارد كه شامل بيضه‌ ها، غير مجاز مي باشد تناسلي، كيسه بيضه و پروستات مي ‌شود و بيماري ‌هاي اين بخش را نيز درمان مي ‌كند. متخصصان اورولوژي در محيط ‌هاي مختلف از جمله بيمارستان، مراكز تخصصي يا مطب شخصي مي‌ توانند خدمات خود را ارائه دهند.

متخصص ارولوژي چه بيماري هايي را درمان مي كند؟
تكرر ادرار
معمولا افراد سالم در طول روز بين ۴ تا ۸ بار نياز به دفع ادرار دارند. اما وقتي كه فرد بيش از ۸ بار نياز به دفع ادرار پيدا كند يا شب ‌ها از خواب بيدار شود، به احتمال زياد دچار تكرر ادرار شده است. اگر تكرر ادرار با تب و درد و ناراحتي در ناحيه شكم همراه باشد، بايد به متخصص مراجعه كرد.

ناباروري
در آقايان ناباروري مي ‌تواند دلايل مختلفي داشته باشد كه با مراجعه به دكتر متخصص ارولوژي مي ‌توان علت را تشخيص داد و درمان كرد.

عفونت ادراري
عفونت ادراري مي ‌تواند به هر بخش از سيستم ادراري مربوط باشد. اما در بيشتر مواقع عفونت مربوط به مثانه و مجراي ادراري فرد مي ‌شود.

بزرگ ‌شدن غده پروستات
بزرگ شدن غده پروستات يك بيماري شايع است كه با افزايش سن در مردان ديده مي‌ شود. اين بيماري مي ‌تواند مشكلاتي را در مثانه، مجاري ادرار و كليه ‌ها ايجاد كند. يكي از علائم ادراري ناراحت ‌كننده اين بيماري، مسدود شدن جريان ادرار از مثانه است.

مشكل در نعوظ
اختلال نعوظ و ناتواني جنسي در واقع ناتواني در نعوظ يا حفظ آن در طول رابطه جنسي است. اگر گاهي دچار اين مشكل شده باشيد، جاي نگراني نيست. اما اختلال نعوظ به طور مداوم در زندگي زناشويي تأثير منفي داشته و اعتماد به ‌نفس را از بين مي ‌برد.

بي ‌اختياري ادرار
بي ‌اختياري ادرار به معناي از دست ‌دادن كنترل مثانه است. اين حالت مي‌ تواند براي بسياري از افراد شرم‌ آور باشد. بي ‌اختياري ادرار دلايل مختلفي دارد. معمولا اين بيماري در افراد مسن، زناني كه به‌ تازگي زايمان كرده‌ اند و پس از يائسگي ديده مي ‌شود.

سرطان مثانه
سرطان مثانه انواع مختلفي دارد و در بيشتر مواقع از سلول ‌هاي داخلي‌ ترين پوشش مثانه شروع مي‌ شود. وجود خون در ادرار مهم ‌ترين علامت سرطان است. اگر علاوه بر اين نشانه هنگام ادرار درد داريد يا دچار مشكلات ديگري هنگام ادرار كردن هستيد، بايد به متخصص اورولوژي مراجعه كنيد.

افتادگي مثانه
در زنان ديواره جلويي واژن نوعي تكيه‌ گاه براي مثانه است. با بالا رفتن سن يا عوامل ديگر ممكن است افتادگي مثانه ايجاد شود. در نتيجه مشكلات ادراري، ناراحتي و بي ‌اختياري استرسي شخص را درگير مي ‌كند. افتادگي مثانه درجات مختلفي دارد و در حالت خفيف فقط بخش كوچكي از مثانه به داخل واژن مي ‌افتد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۹ بهمن ۱۴۰۲ساعت: ۰۲:۴۳:۰۱ توسط:netware موضوع: SPONSERED نظرات (0)

لمينت و كامپوزيت دندان چه تفاوت هايي با يكديگر دارند؟

درست است كه لمينت و كامپوزيت هر دو براي ترميم مشكلات ظاهري دندان ها مانند تغيير رنگ، شكستگي دندان و يا هم اندازه نبودن دندان ها مورد استفاده قرار مي گيرند، اما تفاوت مواد مورد استفاده در آنها باعث تفاوت هايي بين اين دو روش ترميمي شده است كه در ادامه به معرفي آنها خواهيم پرداخت.

تفاوت لمينت و كامپوزيت در مراحل نصب روكش دنداني
يكي از مسائل مهم در تفاوت لمينت و كامپوزيت، مراحل ساخت و زمان مورد نياز براي تهيه روكش‌ ها است. روكش هاي لمينت به دليل اينكه از پرسلن ساخته مي شوند نيزا دارند تا طي مراحل پيچيده اي در لابرتوارهاي دندانپزشكي ساخته شوند. اما كامپوزيت دندان در همان جلسه اول بر روي دندان ها قرار مي گيرد.

هزينه اجراي كانپوزيت و لمينت دندان
يكي از جنبه‌ هاي مهم در تفاوت لمينت و كامپوزيت، هزينه‌ هاي مرتبط با دندانپزشكي است. به عبارت ديگر، اختلاف قيمت بين لمينت و كامپوزيت به وضوح قابل تشخيص است. البته نكاتي چون مقدار تراش دادن دندان ها و آماده‌ سازي آنها، تكنيك استفاده شده براي نصب روكش دندان، و نوع مواد مصرفي و ... بر قيمت تاثير گذارند.

با اين حال، به طور كلي هزينه لمينت‌ دندان به مراتب بيشتر از كامپوزيت است. قيمت ونيرهاي پرسلن تقريبا دو برابر ونيرهاي كامپوزيت است. دليل اصلي اين اختلاف اين است كه روكش‌ هاي پرسلن يا سراميكي بايد در لابراتوار تهيه شوند و براي ايجاد آنها نياز به دقت و زمان بيشتري است. از اين رو، هزينه لمينت سراميكي نسبت به روكش ‌هاي كامپوزيتي بيشتر است.

ميزان دوام و استحكام كامپوزيت و لمينت دندان
يكي از جنبه هاي مهمي كه هنگام انتخاب نوع روكش دنداني بايد در نظر گرفت، مدت زمان دوام اين روكش ها است. از اين نظر، لمينت دندان به صورت چشمگيري برتري دارد و دوام آن بسيار بيشتر از كامپوزيت دندان است. لمينت دندان مي توانند 10 تا 15 سال دوام بياورند در حالي ميانگين عمر مفيد روكش هاي كامپوزيتي بين 5 تا 7 سال است.

تفاوت لمينت و كامپوزيت از نظر درمان شكستگي‌ ها
روكش كامپوزيتي به راحتي مي ‌تواند در صورت آسيب ديدن ترميم شود، در حالي ‌كه روكش ‌هاي چيني تعمير ناپذير هستند. بنابراين، در صورت شكستگي يا خرابي، كامپوزيت را مي ‌توان به راحتي ترميم كرد اما لمينت را بايد كلا تعويض كرد.

ميزان طبيعي بودن لمينت و كامپوزيت
روكش‌ هاي پرسلن به دندان ‌ها ظاهري طبيعي ‌تر و زيباتر مي ‌بخشند. ذرات پرسلن بهتر از كامپوزيت انتشار نور را دارند و با لايه لعاب سطحي كه قبل از پخت در روكش ‌هاي چيني اعمال مي ‌شود، زيبايي و درخشندگي بيشتري به آنها مي ‌بخشد.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲ بهمن ۱۴۰۲ساعت: ۰۱:۵۹:۴۱ توسط:netware موضوع: SPONSERED نظرات (0)

ايمپلنت ديجيتال چه تفاوتي با ايمپلنت دندان معمولي دارد؟

پروتز ايمپلنت دنداني با كاشت يك پايه ميله اي در استخوان فك و تاج مصنوعي  بر روي آن، دندان هاي از دست رفته را جايگزين مي كند. معمولا در روش هاي ديگر كاشت پروتز دنداني زمان زيادي لازم است تا فرآيند آن كامل شود. اما در روش ديجيتال، كار كاشت را فقط در يك جلسه و با كمترين درد ممكن انجام مي دهند.

 در واقع ايمپلنت ديجيتال با به كار بردن تجهيزات پيشرفته و عكس برداري از فك و دهان و داده كامپيوتري ايمپلنت را طراحي و آماده مي كند. بنابر اين در حال حاضر تنها برخي از كلينيك هاي دندانپزشكي و دندانپزشكي شبانه روزي اين روش درماني را ارائه مي دهند.

چگونگي انجام ايمپلنت ديجيتال
انجام اين نوع ايمپلنت نيازمند استفاده از مدلسازي كامپيوتري مي باشد. طي بررسي سه بعدي استخوان و فك، موقعيت رشته هاي عصبي و مكان درست قرار گيري آن ها به طور واضح نشان داده مي شود.

اين داده هاي كامپيوتري باعث مي شود كه با كمترين خطا، كوچكترين شكاف را در لثه ايجاد كرد و عمل كاشت را انجام داد. پس ۳ مرحله ي اصلي در كاشت ديجيتالي دندان صورت مي گيرد:

·         اسكن و عكس برداري از دهان و دندان

·         ساخت مدل سه بعدي به كمك كامپيوتر

·         كاشت و جايگذاري پروتز ها

تفاوت ايمپلنت دندان معمولي با ايمپلنت ديجيتال
تفاوت ايمپلنت ديجيتال با ايمپلنت معمولي شامل موارد زير مي شود:

دقت: در روش ديجيتال به خاطر طراحي سه بعدي و كامپيوتري دقت درمان بسيار بالاست. ريسك خطاي ديد و كاهش دقت در روش معمولي وجود دارد.

تعداد جلسات: ايمپلنت ديجيتال در مدت كوتاه تر و تعداد جلسات كمتري انجام مي ‌شود.

ميزان تهاجمي بودن: ميزان تهاجم در ايمپلنت ديجيتال كم است، در نتيجه دوره بهبودي سريع‌ تر است. در روش سنتي آن ميزان تهاجم بيشتر است و احتمال بروز عوارض افزايش مي يابد.

نتايج ظاهري: كاشت ديجيتال به دليل طراحي مناسب با شكل و رنگ دندان ‌هاي طبيعي نتايج ظاهري طبيعي‌ تري دارد.

هزينه: روند بهبودي و مراحل درمان در روش ديجيتال كوتاه ‌تر است، در نتيجه هزينه كمتري دارد. در روش سنتي ايمپلنت دندان روند درمان و زمان مراجعه به دندانپزشك طولاني‌ تر است كه هزينه آن بالاتر مي ‌شود. هزينه كاشت دندان وابسته به شرايط مختلفي است. عواملي كه مشخص ‌كننده هزينه ايمپلنت دندان مي ‌باشند عبارتند از:

·         تعداد دندان‌ هايي كه با استفاده از ايمپلنت قرار است جايگزين شوند

·         نوع ايمپلنت مورد استفاده

·         روش درماني مورد نظر

·         نوع روكش نصب ‌شده بر روي ايمپلنت

·         استفاده از درمان‌ هاي جانبي مانند پيوند استخوان يا درمان لثه براي كاشت ايمپلنت دندان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲ بهمن ۱۴۰۲ساعت: ۰۱:۵۶:۱۸ توسط:netware موضوع: SPONSERED نظرات (0)