عصر جدید عصر جدید .

عصر جدید

ارتودنسی فانکشنال چیست ؟

توضیحات دکتر درویش پور بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران پیرامون ارتودنسی فانکشنال :

پلاک های ثابت یا متحرک فانکشنال قادرند مشکلات ارتودنسی دندان کودکان شما را پیش از رسیدن به  سن بلوغ با هزینه کمتر و در مدت زمان کوتاه تری اصلاح کنند، این پلاک ها در اصطلاح ارتودنسی فانکشنال گفته می شود. این سیستم دندانپزشکی، یکی از بهترین روش ها برای برطرف کردن مشکلات شدید مال اکلوژن دندان است

دستگاه های فانکشال

دستگاه فانکشنال ارتودنسی، از جمله انواع متعدد دستگاه های ارتودنسی هستند، که با هدف رفع ناهنجاری های استخوان فک در افراد مبتلا به این ناهنجاری ها، به کار می ­رود. غالبا دستگاه های موجود در زمینه ارتودنسی به منظور تصحیح بی نظمی های موجود و عدم تناسب قرار گیری دندان ها به کار می ­روند. اما دستگاه فانکشنال ارتودنسی، ضمن اصلاح بی نظمی های موجود در دندان های فرد، با هدف رفع ناهنجاری های فکی و آرواره ای نیز مورد استفاده بیماران قرار می گیرد.

بیشتر بدانید: ارتودنسی اقساطی

دستگاه های فانکشنال چند دسته هستند

دستگاه های فانکشنال دندان را می توان به 2 دسته ثابت و متحرک تقسیم کرد. استفاده از دستگاه فانکشنال متحرک و یا ثابت به وضعیت بیمار و تشخیص متخصص ارتودنسی بستگی دارد. فانکشنال دندان اجزایی دارد که روی قوس های دهانی ثابت می شوند؛ اما دستگاه فانکشنال متحرک (که رایج تر نیز هستند) ساختاری پلاستیکی دارد و توسط خود فرد در دهان نصب شده و یا برداشته می شوند.

انواع دستگاه های فانکشنال

دستگاه ها فانکشنال انواعی دارند که عبارت اند از:

دستگاه هربست

دستگاه هربست یک دستگاه فانکشنال ارتودنسی ثابت است و توسط متخصصان برای درمان اوربایت شدید که مانع رشد فک پایین فرد می شود، مورد استفاده قرار می گیرد.

در این نوع دستگاه‌ها، امکان حرکت دادن دستگاه توسط بیمار نیست؛ و به صورت ثابت، بر روی قوس داخلی دهان، دستگاه فانکشنال ثابت، قرار می‌گیرد.

·         دستگاه فانکشنال متحرک بایونیتور

برخلاف دستگاه هربست، بایونیتور یک دستگاه فانکشنال متحرک است که به منظور تصحیح و اصلاح اوربایت طراحی شده است. این دستگاه فانکشنال متحرک موجب افزایش رشد فک پایین فرد شده و بدین ترتیب مشکل اوربایت او را رفع می کند

·         دستگاه فانکشنال اکتیویتور

دستگاه فانکشنال اکتیویتور در ارتودنسی متحرک فانکشنال، زمینه هماهنگی بین فک بالا و پایین را در افراد مبتلا به این ناهنجاری فراهم می کند.

·         ارتودنسی متحرک فانکشنال با دستگاه فرانکل

فرانکل نیز مانند بایونیتور و برخلاف دستگاه هربست، یک دستگاه فانکشنال متحرک و از جمله ابزارهای ارتودنسی متحرک برای درمان ناهنجاری های فک است. فانکشنال دندان فرانکل، نحوه کار دستگاه فانکشنال دندان فرانکل در ارتودنسی متحرک فانکشنال با سایر دستگاه های فانکشنال متحرک مانند بایوناتور و اکتیویتور متفاوت است. این دستگاه فانکشنال متحرک مدل های متفاوتی داشته (فرانکل 1 تا 5) که هر یک برای ناهنجاری خاصی کاربرد دارد.

·         فانکشنال دندان تویین بلاک

دستگاه فانکشنال برای کمک به بهبود روند رشد فک پایین و تصحیح مشکل اورجت دندان های بیماران مبتلا به این ناهنجاری به کار می رود.

·         دستگاه فانکشنال مارا

مارا یک وسیله ارتوپدی است که برای جلو آوردن فک افرادی است که دندان های جلوی فک بالایی آن ها خیلی جلوتر از دندان های جلویی فک پائین شان قرار دارد..

منبع : www.orthodentist.ir

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۷ آذر ۱۳۹۹ساعت: ۰۴:۱۱:۱۵ توسط:netware موضوع: نظرات (0)