عصر جدید عصر جدید .

عصر جدید

درمان ارتودنسی دندان بالا

چه راه هایی برای درمان ارتودنسی دندان بالا موجود است؟ اگر دندان ها دچار اوربایت باشند دندانپزشک برای مرتب شدن دندان ها، بیمار را به یک متخصص ارتودنتیست ارجاع می دهد. ارتودنتیسیت با توجه به نوع مشکل، درمان مناسبی را برای دندان ها انتخاب می کند تا دندان ها به درستی سر جای خود قرار بگیرند.

اگر فک بالا جلوتر باشد یا فک پایین عقب تر باشد و دندان های عقبی روی هم قرار نگرفته باشند «اوربایت» رخ می دهد که می تواند به صورت خفیف یا شدید باشد.

اگر اوربایت فرد شدید باشد نیاز به جراحی فک است درمان اوربایت ضروری است زیرا اوربایت می تواند باعث فرسایش دندان ها یا خرابی مینای دندان بشود.

انواع جلوزدگی فک بالا
مشکل اوربایت می تواند به دو صورت اسکلتی و دندانی باشد.

در اوربایت دندانی فک بالا و پایین در حالت تعادل قرار دارند اما دندان ها نامرتب هستند که این عمل باعث جلوزدگی فک بالا می شود که این نوع مشکل، با روش هایی به جز جراحی قابل اصلاح می باشد.

اما اوربایت اسکلتی به استخوان بندی و نحوه قرار گیری فک ها مربوط است که باعث بزرگ بودن فک یا جلو زدگی فک بالایی می شود که ممکن است برای تنظیم فک، نیاز به عمل جراحی ضروری باشد.

جراحی و ارتودنسی فک بالا
اگر جلو آمدگی فک بالا با شدت بیشتری باشد پزشک علاوه برارتودنسی دندان بالا نیاز به جراحی فک و صورت را نیز ملزوم می داند. در جراحی ممکن است فک بالایی جا به جا شود و یا فک پایینی به سمت جلو حرکت داده شود یا اینکه هر دوی این روش ها به طور همزمان به کار برده شوند. البته روش آخر جزو یکی از گران ترین روش های درمان اوربایت می باشد.

توصیه های کاربردی:
·         در درمان اوربایت بهترین سن برای دختذان 10تا 11 سالگی و در پسران 11 سالگی است.

·         اگر بیمار درمان تک فکی را بخواهد پزشک ابتدا براکت ها را بر روی دندان های یک فک می گذارد. و پس از درمان فک دیگر را ارتودنسی می کند.

·         اگر بیمار کودک باشد ارتودنسی فک بالا با استفاده از هد گیر انجام می شود.

·         در بزرگسالان در صورت خفیف بودن عارضه، درمان ارتودنسی بوسیله براکت های ثابت بدون نیاز به کشیدن دندان ها انجام می شود.

·        ارتودنسی فک بالا نسبت به ارتودنسی فک پایین هزینه بیشتری دارد. البته نوع تجهیزات ارتودنسی و شدت عارضه دندانی در هزینه ارتودنسی فک بالا نیز می تواند تاثیر گذار باشد.

·         در صورت داشتن یک دندان نهفته در فک بالا قیمت ارتودنسی به خاطر حساسیت بالای کار ممکن است بالا تر برود.

منبع


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۸ خرداد ۱۴۰۱ساعت: ۰۱:۰۴:۰۳ توسط:netware موضوع: SPONSERED نظرات (0)