عصر جدید عصر جدید .

عصر جدید

کافئین چیست ، با دلیل محبوبیت قهوه در سراسر جهان آشنا شوید

بسیاری از موادی که ما روزانه مصرف می‌کنیم، حاوی کافئین هستند؛ از قهوه و چایی که می‌نوشیم ، پودر کاکائو و... تا داروهایی که می‌خوریم ، و حتی شامپوها و تونیک‌های ضد ریزش مو!

گفته می‌شود حدود 90 درصد از مردم جهان، روزانه کافئین را به صورت خوراکی در موادی مثل قهوه، چای، شکلات، کولا، نوشابه‌های انرژی‌زا و … مصرف می‌کنند. اما اساسا کافئین چیست و چرا انقدر طرفدار دارد؟

ویژگی‌های فیزیکی کافئین

کافئین (به انگلیسی : caffeine) یک آلکالوئید با منشا گیاهی است. به مواد آلی شیمیایی که در ترکیبات خود نیتروژن داشته باشند، آلکالوئید گفته می‌شود.

کافئین از ترکیب هیدروژن، کربن، نیتروژن و اکسیژن تشکیل می‌شود و شکل خالص آن به صورت یک پودر سفید تلخ‌مزه است. این ماده مشهورترین فعال‌کنند ذهن در دنیا محسوب می‌شود.

در میان منابع طبیعی، قهوه بالاترین میزان کافئین را در خود دارد. همانطور که در مطلب انواع قهوه بیان شد میزان کافئین در انواع مختلف قهوه متفاوت است. مقدار کافئین موجود در یک فنجان قهوه می‎تواند 30 تا 300 میلی گرم باشد، اما به طور متوسط یک فنجان قهوه 90 تا 100 میلی‎ گرم کافئین دارد.

بیشتر بخوانید :

بهبود دهنده نان

سوکرالوز
این ماده پر طرفدار چگونه در بدن عمل می‌کند؟

کافئین روی سیستم عصبی بدن انسان اثر می‌گذارد و به همین دلیل به عنوان محبوب‌ترین داروی محرک در سراسر جهان شناخته شده است.

پس از مصرف، به سرعت از معده به جریان خون منتقل می‌شود. از آن جا، به کبد می‌رود و به ترکیباتی متصل می‌شود که می‌توانند بر عملکرد ارگان‌های مختلف بدن تأثیر بگذارند.

با این حال، مهمترین اثر کافئین بر مغز است. کافئین مانع اثرگذاری آدنوزین می‌شود. آدنوزین یک انتقال‌دهنده عصبی است که مغز را آرام می‌کند و باعث می‌شود احساس خستگی کنیم.

سطح آدنوزین در طول روز به تدریج بیشتر می‌شود و ما احساس خواب‌آلودگی می‌کنیم. کافئین با اتصال به گیرنده‌های آدنوزین در مغز، مانع فعالیت آن‌ها می‌شود و سایر ناقل‎های عصبی مانند نوراپی‌نفرین و دوپامین را آزاد می‎کند. (منبع)

در نتیجه احساس خستگی کاهش می‌یابد و سطح هوشیاری بالا می‌رود.

تحقیقات بسیاری در مورد تاثیر این ماده بر بدن انجام شده است. نتایج این پژوهش‌ها نشان می‌دهد این ماده می‌تواند در کوتاه‌مدت عملکرد مغز را بهبود بخشد، خلق و خو را بهتر کند و زمان واکنش و سطح عملکرد عمومی و چالاکی را بالا ببرد.

این ماده شگفت انگیز می‎تواند 3 تا 11 درصد متابولیسم بدن را افزایش دهد. به همین دلیل است برخی افراد از اثرات ضد چاقی قهوه صحبت می‌کنند. این ماده می‌تواند به طور متوسط سطح عملکرد ورزشی را 11 تا 12 درصد افزایش دهد

منبع


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۰۱:۵۵ توسط:netware موضوع: نظرات (0)