عصر جدید عصر جدید .

عصر جدید

چند واقعیت در مورد نوزادان که احتمالا نمی دانید.

سن : کودک یک ماهه تا کودک یک ساله

اولین مدفوع بعد از تولد نوزاد سیاه و قیر مانند است و مکونیوم نام دارد که از مخاط، مایع رحم و هر چیزی که نوزاد در دوران بارداری و داخل رحم هضم کرده است تشکیل شده است. اما هنوز باکتری‌های روده که باعث بد بو شدن مدفوع می‌شود را ندارد. به محض اینکه غذا دادن به نوزاد را شروع کنید این باکتری‌ها در روده تجمع می‌کنند. بعد از یک روز یا بیشتر مدفوع نوزاد سبز، زرد یا قهوه‌ای و بودار می‌شود.

گاهی اوقات نوزاد در زمان خواب به مدت 5 تا 10 ثانیه نفس نمی‌کشند و این امر ممکن است پدر و مادر را به وحشت اندازد. تنفس نامنظم در نوزادان امری طبیعی است. (اما اگر مدت زمان طولانی‌ تری نفس نکشید یا رنگش کبود شد حتماً با اورژانس تماس بگیرید.) همچنین زمانی که نوزاد شگفت زده می‌شود یا گریه می‌کند ممکن است در یک دقیقه بیش از 60 بار نفس بکشد.

یکی از واقعیاتی درباره‌ نوزاد که احتمالا نمی‌دانید حس چشایی لوزه‌هاست. اگرچه حس چشایی در نوزاد مانند سایر کودکان و بزرگسالان است اما مناطق بیشتری مانند لوزه‌ها و پشت گلو را نیز در بر می‌گیرد. نوزاد می‌تواند شیرینی، تلخی و ترشی را تشخیص دهد اما تا تا زمانی که کودک 5 ماهه می شود  قادر به تشخیص شوری نیست.

2 تا 3 هفته بعد از تولد، نوزاد شروع به گریه کردن می‌کنند اما تا یک ماهگی اشکی دیده نمی‌شود. اواخر بعد از ظهر و اوایل شب وقت گریه کردن و نق زدن است که اغلب بی دلیل بوده و هیچ کاری برای برطرف کردن آن نمی‌توان انجام داد.

بیشترین گریه‌ نوزاد مربوط به 46 هفته بعد از بارداری است. پس از سه ماه معمولاً طوفان تمام می‌شود.

زمانی که نوزاد به دنیا می‌آید به نظر می‌رسد سینه‌ کوچکی دارد. حتی گاهی ممکن است از آن شیر خارج شود. علت آن جذب هورمون استروژن از مادر است و معمولاً طی چند هفته از بین می‌رود. در نوزاد دختر نیز یک دوره کوتاه خونریزی (پریود) دیده می‌شود که بعد از چند روز برطرف خواهد شد.

تنها 15 درصد نوزادان تمایل دارند زمانی که دراز می‌کشند صورتشان را به سمت چپ بچرخانند. به نظر می‌رسد این حالت مربوط به یک ژن باشد. این پافشاری تنها چند ماه ادامه دارد و همین موضوع نیز می‌تواند توجیه کند که چرا بیشتر افراد راست دست‌ هستند.

بیشتر بخوانید :

کودک شش ماهه
کودک هفت ماهه


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۶ دی ۱۳۹۹ساعت: ۰۱:۲۹:۲۵ توسط:netware موضوع: نظرات (0)