عصر جدید عصر جدید .

عصر جدید

کاربرد های خاص اسید سیتریک

از خواص بافر سیترات برای کنترلPH در پاک کننده های خانگی و دارویی استفاده میشود.

اسید سیتریک به عنوان یک جایگزین بی بو به جای سرکه سفید برای رنگ آمیزی منزل با رنگ های اسیدی استفاده می شود.

از این ماده میتوان به عنوان جایگزینی برای اسید نیتریک در غیرفعال‌کردن فولاد ضد زنگ استفاده کرد.

از آنجایی که توسعه دهندگان عکاسی قلیایی برای خنثی کردن و متوقف کردن عمل آنها به یک اسید خفیف نیاز داشتند و به جای اسید استیک که بوی آن در اتاق تاریک باقی می ماند به سیتریک اسید روی آوردند.

اسید سیتریک ، سیترات پتاسیم و سیترات سدیم به عنوان تنظیم کننده اسید خون قابل استفاده است.( جهت کسب اطلاعات بیشتر پیرامون سیترات سدیم اینجا کلیک کنید.)

برای لایه بیرونی آبنبات ها به شکل پودر سفید استفاده میشود.

در فرآوری سوسی و کالباس مورد استفاده قرار میگیرد.

برای تولید طعم ترش که طعمی مانند سرکه دارد در تولید زیتون و ترشیجات کارخانه ای استفاده میشود.

برای بالا بردن کیفیت در صنایع آرد و نان استفاده میشود.

بیشتر بدانید :

اسید استیک
اسید فسفریک

در صنایع غذایی از این ماده در مارمالاد ها، نوشابه ها، انواع بیسکوییت و کیک ها، دسر ها و ژله ها، صمغ های مصنوعی، بستنی ها، اسانس ها ،کنسرو ها وشیرینی های خانگی استفاده میشود.

این مائه در غذا های منجمد، چربی ها و روغن ها به عنوان تنطیم کننده ی اسیدیته و ایجاد کمپلکس بین سیترات ها و فلزات کمیاب به عنوان آنتی اکسیدان و نگهدارنده عمل میکند که از این ویژگی در نگهداری فرآورده های دریایی و ماهی منجمد استفاده میشود.

در پزشکی برای درمان کمبود آهن در بدن ازاین ماده به صورت سیترات فریک آمونیاک استفاده میشود.

در صنعت نیز از این ماده برای تمییز کردن و زیبا کردن رنگ الیاف و نسوج استفاده میشود همچنین این اسید به علت دارای خواص اسیدی کننده،پلاستیسه کنندگی و آنتی اکسیدانی است و به همین علت در نمک های جوشان و رزین ها آلیدی مورد استفاده است.

این ماده در فرمولاسیون محصولات آرایشی و بهداشتی نیز مورد استفاده قرار میگرد به عنوان مثال در شوینده های سر برای تنظیم اسیدیته یون های فلزی در سیستم آنتی اکسیدانی مورد استفاده قرار میگرد.در شامپو های ضد شوره به میزان 0.25 تا 1.86 درصدبرای تنظیم PHو شفافیت و درخشندگی مورد استفاده قرار میگرد.

در کمک به بیمارانی که دچار خونریزی شدید هستند از این نمک های ماده مانند تری سدیم سیترات برای انعقاد خون از طریق تشکیل کمپلکس یون کلسیم بهره وری میشود.

رفرنس : https://www.jahanshimi.com/

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۳ دی ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۵۳:۰۱ توسط:netware موضوع: نظرات (0)