عصر جدید عصر جدید .

عصر جدید

عوارض جانبی آسپارتام؛ شیرین کننده مصنوعی پرخطر

آسپارتام نوعی شیرین کننده مصنوعی  کم کالری مثل سوربیتول  است و یکی از محبوب ترین جایگزین های قند در غذاها و نوشیدنی های کم کالری از جمله نوشابه های رژیمی محسوب می شود. آسپارتام همچنین در برخی دارو ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

با وجود استفاده و محبوبیت گسترده آن، در سال های اخیر بحث و بررسی هایی مبنی بر این که آسپارتام دارای عوارض نامطلوبی است یا خیر، صورت گرفته است. که در این مقاله از جهان شیمی قصد داریم به آن بپردازیم

آسپارتام چقدر ایمن است؟

در سال 2013 اتحادیه اروپا مبنی بر ایمنی مواد غذایی و اثرات آسپارتام صد ها مطالعه انجام داد و نتیجه چنین بود که آسپارتام برای انسان بی خطر بوده و میزان مصرف روزانه قابل قبول آن 40 میلی گرم نسبت به هر کیلوگرم از وزن بدن است.

سازمان غذا و دارو نیز مقدار مصرف را 10 میلی گرم بیشتر از اتحایه اروپا در نظر گرفته است اما با این حال مقادیر تعیین شده به مراتب بیشتر از چیزی است که اکثر مردم در حالت عادی در یک روز مصرف می کنند.

بیشتر بدانید:

پودر کاکائو
بهبود دهنده نان
تاثیرات آسپارتام بر وزن:

آسپارتام مشابه قند در هر گرم حاوی 4 کالری است اما با این وجود حدود 200 برابر شیرین تر از قند است. این بدان معناست که فقط مقدار کمی آسپارتام برای شیرین کردن غذا ها و نوشیدنی ها کافی است. به همین دلیل مردم اغلب از آن در رژیم های کاهش وزن خود استفاده می کنند.

در مقابل، براساس بررسی جدید ترین تحقیق در سال 2017، هیچ مدرکی مبنی بر این که شیرین کننده های کم کالری آسپارتام، سوکرالوز و استویوسید بر وزن بدن تاثیر دارند وجود ندارد.

برخی از مطالعات شرکت کنندگانی را طی چندین سال تحت نظر داشتند و ارتباطی بین افزایش وزن بدن و دور کمر، با مصرف منظم این شیرین کننده ها مشاهده کردند.

تاثیرات آسپارتام بر اشتها:

سوال رایجی که شما کاربران از بخش سلامت نمناک داشتید در مورد تاثیرات آسپارتام بر اشتها و افزایش وزن بود؛ یکی از راه هایی که آسپارتام و سایر شیرین کننده های غیر مغذی ممکن است بر وزن بدن تاثیر بگذارند این است که سبب اشتهای زیاد فرد شده بنابراین او را مجبور به مصرف بیشتر مواد غذایی می کند.

تاثیرات آسپارتام بر متابولیسم:

مطابق بررسی سال 2013، همان روشی که باعث اختلال در کنترل اشتها می شود می تواند شخص را در معرض برخی از بیماری های متابولیکی مانند دیابت نوع 2 قرار دهد. از آن جا که بدن دیگر در پاسخ به مزه های شیرین انتظار دریافت کالری ندارد، طبق این دیدگاه ممکن است مجهز به مقابله با قندهای رژیم غذایی هنگام ورود به روده باشد.

اگر قصد داریم با آسپارتام این شیرین کننده مصنوعی به صورت کامل آشنا شوید اینجا کلیک کنید.


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۸ دی ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۴۱:۲۹ توسط:netware موضوع: نظرات (0)