عصر جدید عصر جدید .

عصر جدید

شیرین کننده مصنوعی چیست، فواید و مضرات آن کدام است؟

شیرین کننده مصنوعی (Artificial Sweeteners) یا جایگزین های قند و شکر، مواد شیمیایی اضافه شده به برخی غذاها و نوشیدنی ها هستند تا طعم آن ها را شیرین کنند. اگرچه برخی از شیرین کننده های مصنوعی حاوی کالری هستند، اما مقادیری از این مواد که به مواد غذایی و خوراکی اضافه میشود آنقدر اندک است که عملا کالری زیادی به بدن نمی رسانند.

شیرین‌کننده‌های مصنوعی چگونه کار می کنند؟

سطح زبان شما توسط تعداد زیادی جوانه های طعم و مزه پوشانده شده است. هرکدام از این جوانه ها دارای چندین گیرنده طعم هستند که طعم و مزه های مختلفی را تشخیص می دهند.

هنگامی که غذا میخورید، مولکول های غذایی با گیرنده های طعم و مزه زبان شما برخورد میکنند. تناسب کامل بین گیرنده ها و مولکول های غذایی سیگنالی را به مغز شما می فرستد و به شما این امکان را می دهد طعم و مزه ها را شناسایی کنید.

به عنوان مثال، وقتی غذای شیرین میخورید مولکول های قند، به جوانه ها و گیرنده های چشایی برخورد میکنند و شما تشخیص میدهید که غذا شیرین است.

مولکول های شیرین کننده مصنوعی به اندازه کافی شبیه به مولکول های قند هستند بنابراین با خوردن غذاهای حاوی آن ها احساس میکنید چیز شیرینی خورده اید.

با این حال، آنها به طور کلی بسیار متفاوت از قند بدن شما هستند. آنها بدون داشتن کالری اضافی، طعم شیرینی را به زبان شما القا میکنند.

شیرین کننده مصنوعی رایج

رایجترین شیرین کننده های طبیعی عبارتند از:

آسپارتام
اسسولفام پتاسیم
ادوانتم
نمک آسپارتام- اسسولفام
سیکلامات
نئوتام
نئوهسپیریدین
ساخارین
سوکرالوز
ارتباط شیرین کننده های مصنوعی با اشتها و وزن

این مواد در بین افرادی که سعی در کاهش وزن دارند محبوب هستند. با این حال، اثرات آنها بر اشتها و وزن بر طبق مطالعات انجام شده متفاوت است.

برخی افراد بر این باورند که این مواد ممکن است اشتها را افزایش داده و باعث افزایش وزن شوند. (چون کالری کمی دارند و باید بیشتر بخورید تا سیرشوید)بنابراین جایگزینی غذاهای حاوی قند طبیعی با مواد شیرین کننده مصنوعی ممکن است به شما در کاهش وزن کمک کند.

بیشتر بخوانید :

پودر کاکائو چیست ؟
بهبود دهنده نان چیست ؟
شیرین کننده‌های مصنوعی و دیابت

این مواد می توانند به مبتلایان دیابتی کمک کنند که مصرف قند اضافه شده را کاهش دهند. با این حال، تحقیقات بیشتری در مورد تأثیر شیرین کننده مصنوعی در جمعیت های مختلف مورد نیاز است.

ایمنی و عوارض جانبی

به طور کلی شیرین کننده مصنوعی برای مصرف انسان بی خطر تلقی می شود. اما برخی از افراد بهتر است از مصرف آن ها خودداری کنند.

به عنوان مثال، افراد مبتلا به فنیل کتونونوری نادر متابولیک نادر (PKU) نمی توانند اسید آمینه فنیل آلانین را که در آسپارتام یافت می شود، متابولیزه کنند. بنابراین، افراد مبتلا به PKU باید از مصرف آسپارتام خودداری کنند.

علاوه بر این، برخی از افراد نسبت به سولفونامیدها حساسیت دارند برای این افراد ساخارین ممکن است به بروز مشکلات تنفسی، بثورات یا اسهال منجر شود.

منبع : جهان شیمی


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۳ اسفند ۱۳۹۹ساعت: ۱۲:۰۲:۱۵ توسط:netware موضوع: نظرات (0)