عصر جدید عصر جدید .

عصر جدید

مراحل آبکاری طلا

آبکاری طلا یا روکش طلا چیست؟

از آنجا که طلای خالص (۲۴ عیار) بسیار نرم است نمی‌توان از آن برای ساخت مصنوعات طلا استفاده کرد، آن را با فلزات گرانبهای دیگر آلیاژ می‌کنند تا درجه سختی آن بیشتر شود و خاصیت چکش‌خواری پیدا کند. وقتی یک مصنوع طلا با طلای ۱۸ عیار ساخته شد، برای اینکه محصول نهایی کاملا براق و درخشان باشد، روی آن را با یک لایه طلای ۲۴ عیار روکش می‌کنند.

یعنی در واقع، روکش کردن یک قطعه طلا به‌وسیله طلا را آب‌کاری طلا می‌گویند. به آبکاری‌طلا در اصطلاح عامیانه، «تغییر رنگ طلا» هم گفته می‌شود. عموما افراد برای تغییر رنگ طلا، مثلا از زرد به سفید یا از سفید به طلای رزگلد از روش آبکاری استفاده می‌کنند. یا حتی ممکن است فقط برای نونوار کردن طلای قدیمی خود، آن را آبکاری کنند چون این کار باعث می‌شود تا طلا مثل روز اول، براق و درخشان شود.

بیشتر بخوانید : راهنمای خرید طلا

گفتیم که روکش کردن یک قطعه طلا بوسیله طلا به روش الکترولیز را آبکاری می‌گویند که در چندین انجام می­‌گیرد. در طول آبکاری باید دما، ولتاژ و زمان با دقت چک شود تا مشکلی پیش نیاید.

۱. آماده سازی: براق کردن و تمیز کردن زیرکار در آبکاری طلا بسیار مهم و ضروری است. این کار اغلب توسط دینام صورت می‌گیرد. روی دینام فرچه­‌های مویی، نمدی یا پنبه‌­ای قرار دارد که همراه با روغن پنزا برای از بین بردن خط‌های تقریبا عمیق مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای براق کردن روی کار هم از روغن پولیش مخصوص طلا و فرچه موئی استفاده می‌شود.

۲. شست‌وشو: زیرکار را با پودر شوینده و آب داغ می‌شویند تا همه چربی‌ها از بین برود. سپس آن را در محلولی متشکل از ۳۰ گرم سیانور پتاسیم یا سدیم (NACN یا KCN) در یک لیتر آب مقطر می‌ریزند. در آخر هم با آب شهری آن را آبکشی می‌کنند.

۳. لیزگیری و خشک کردن: زیرکار که قرار است روکش شود را درون محلولی متشکل از یک لیتر آب مقطر ۱۰۰ یا یک استکان اسید سولفوریک غلیظ (H­۲SO4) قرار می‌دهند. سپس با آب شهر می‌شویند. در آخر هم فلز را با استفاده از خاک اره خشک می‌کنند تا همه رطوبت فلز گرفته شود.

۴. وان آبکاری: زیر کار را درون محفظه‌ای شیشه­‌ای از نوع پیرکس- فایبر گلاس یا وان (محفظه) فلزی با پوشش P.V.C قرار می‌دهند و الکترولیت روی آن می‌ریزند.

برای تهیه الکترولیت باید آب مقطر، یک گرم طلا با عیار بالا، ۳ گرم هیدروژن، ۵ گرم سیانور سدیم یا پتاسیم، ۳ گرم کربنات سدیم یا پتاسیم، یک استکان جوهر نمک و یک چهارم استکان محلول آمونیاک را با هم مخلوط کرد. البته این کار باید به صورت تخصصی و مرحله‌به مرحله و توسط کارشناس این امر صورت بگیرد.

منبع : طلا فروشی اینترنتی کیش طلا


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۳ اسفند ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۳۹:۴۸ توسط:netware موضوع: نظرات (0)