عصر جدید عصر جدید .

عصر جدید

کاربرد تری‌سدیم سیترات

تری سدیم سیترات در صنایع غذایی

سیترات سدیم  به عنوان افزودنی در غذا ها به شکل چاشنی یا نگه دارنده مورد استفاده قرار می گیرد. این ماده، عامل طعم دهنده در انواع مختلفی از مشروبات غیر الکلی گازدار است. سدیم سیترات در اجزای ترکیبی سوسیس خام نیز قرار دارد. سدیم سیترات هم چنین در مخلوط گلاتن، بستنی، ماست، ژله ها، پودر شیر، پنیر فرآوری شده، نوشیدنی های کربناتی، شراب ها و سایر مواد نیز وجود دارد.

تری سدیم سیترات به عنوان میانگیر

سیترات به عنوان پایه ای توام با اسیدی ضعیف می تواند به عنوان عامل میانگیری یا کنترل کننده اسیدیته نقش ایفا کند تا مانع تغییرات PH شود. این ترکیب برای کنترل اسیدیته در برخی مواد مانند دسر های گلاتن استفاده می شود. تری سدیم سیترات با اضافه شدن به بسیاری از بسته های بازرگانی حاوی محصولات لبنی به خصوص پنیر و ماست، به کنترل PH موثر بر دستگاه گوارش انسان کمک می کند.

بیشتر بخوانید :

کربنات پتاسیم
پرمنگنات پتاسیم
استفاده‌های دارویی تری سدیم سیترات

امروزه، این ماده در تیوب‌های جمع‌کننده خون و برای حفاظت از خون در بانک‌های خون مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیترات با تشکیل ترکیبات کلسیم سیترات، یون‌های کلسیم را به وجود می‌آورد که باعث جلوگیری از لخته شدن خون می‌گردد. هم چنین از سدیم سیترات به عنوان عامل قفلی در خطوط همودیالیز استفاده می‌شود تا به جای هپارین مورد بهره‌برداری قرار گیرد که باعث می‌شود ریسک‌های ناشی از استفادهٔ هپارین برطرف شوند.

منبع : فروشگاه مواد شیمیایی جهان شیمی


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۶ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۳۶:۴۸ توسط:netware موضوع: نظرات (0)