عصر جدید عصر جدید .

عصر جدید

اسید لاکتیک چیست؟ به زبان خیلی ساده

اسید لاکتیک یا Lactic Acid چیست ؟ خوب شاید برای شما هم این اتفاق افتاده باشد که بعد از یک پیاده روی طولانی یا بعد از انجام یک ورزش سنگین آن هم بعد از سالها ورزش نکردن و ایجاد فشار زیاد از حد به بدن دچار درد عضلانی شده باشید ، این درد قطعا ساعاتی بعد از انجام ورزش در بدن شما احساس می شود ، آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چه چیزی باعث به وجود آمدن این درد می شود و چگونه می توانیم آن را به مرور از بین ببریم ؟ امروز در این مقاله می خواهیم در خصوص اسید لاکتیک صحبت کنیم ، در واقع همان عامل دردی که شما در بدنتان احساس می کنید.

اسید لاکتیک که ما آن را به عنوان انگلیسی Lactic Acid می شناسیم دارای فرمول شیمیایی C3H6O3 می باشد اگر به فرمول شیمیایی این اسید دقت کنید !!! C مخفف Calium و H مخفف Hidrogen و O نیز نشانگر Oxygen است و عدد کناری آنها نشانگر تعداد مولوکول های موجود در هر قسمت می باشد و جالب است بدانید که اسید لاکتیک تنها دو مولوکول اکسیژن با مایع پاک کننده استون که برای پاک کردن لاک ناخن استفاده می شود تفاوت مولوکولی دارد!!!

بیشتر بخوانید :

اسید استیک
اسید سیتریک
تولید زیاد این نوع اسید در خون به دلیل ایجاد حالتی شبیه به حالت تخمیر شیر و تبدیل شدن آن به ماست و پنیر در بدن انسان ایجاد می کند که این تخمیر شدن باعث کاهش خونرسانی و اکسیژن رسانی به عضلات بدن شده و در نهایت باعث ایجاد دردها و گرفتی عضلانی می شود . همانطور که شما در ماست و پنیر نمک دارید در اسید لاکتیک نیز نوعی نمک وجود دارد که به عنوان لاکتاک شناخته می شود. اسید لاکتیک مایعی بی رنگ است و بصورت محلول در آب و اتانول دیده می شود.

جالب است بدانید که اسید لاکتیکی که بصورت صنعتی تولید می شود در صنایع مختلفی از جمله غذا و دارو ، دباغی پوست ، رنگرزی ، ساخت پلاستیک ها ، حلال ها ، جوهر و لاک های ناخن مورد استفاده قرار می گیرد. البته اسید لاکتیکی که در بدن موجودات به وجود می آید از نظر ساختاری کمی با اسید لاکتیک های صنعتی تفاوت دارد و در اصطلاح شیمی به نوع اسید لاکتیک های صنعتی راست گرد و به نوع جانوری آن چپ گرد گفته می شود .

برای یک ورزشکار بسیار مهم است که میزان تولید و پخش شدن این نوع اسید در بدن خودش را به حداقل برساند و این امر در بهبود حرکتی ماهیچه و در نتیجه عملکرد بهتر ورزشکار بسیار تاثیر خواهد داشت . در اکثر ورزشهای هوازی زمانیکه شما در حال ورزش هستید بدن شما نیز به همان تناسب سرعت تنفس را افزایش می دهد تا بتواند اکسیژن بیشتری برای عضلات تامین کند ، اگر این اکسیژن رسانی به درستی انجام نشود یا بدن توانایی خوبی برای رساندن اکسیژن به عضلات نداشته باشد در نتیجه باعث سوزش عضله خواهد شد و شخص مجبور می شود که فعالیت ورزشی خودش را کاهش و آن را به حداقل برساند ، جالب است بدانید که برخی اوقات آنقدر این سوزش و درد زیاد است که می تواند تا چند ساعت عضله فرد را در حالت فلج قرار بدهد و درد شدیدی را ناشی شود .

منبع : جهان شیمی


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۷ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۰۲:۱۶ توسط:netware موضوع: نظرات (0)