عصر جدید عصر جدید .

عصر جدید

کات کبود و کاربردهای آن

سولفات مس یا کات کبود (Copper sulfate) یک ترکیب معدنی است که از ترکیب ساده مس و سولفات تولید شده و به شکل مایع یا پودری موجود است. سولفات مس جامد که به عنوان پنتا هیدرات یا پنج آبه نیز شناخته می شود به شکل کریستال های آبی رنگ است و یک ماده اولیه محبوب برای تولید دیگر انواع نمک های مس است.

در این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک با این ماده بیشتر آشنا میشوید . کات کبود از طریق تیمار فلز مس با اسید سولفوریک غلیظ یا اکسیدهای آن با اسید سولفوریک رقیق به صورت صنعتی تولید می شود. این ترکیب همچنین می تواند با سنگ شویی آهسته سنگ معدن مس گرید پایین در هوا تولید شود و باکتری ها ممکن است برای تسریع این روند استفاده شوند. سولفات مس تجاری معمولاً خالص و ۹۸٪ است که ممکن است حاوی مقدار کمی آب نیز باشد.

مس یک عنصر ضروری کمیاب است که در فرمولاسیون برخی از مکمل های مولتی ویتامین و مینرال بدون نسخه وجود دارد. مقادیر مس موجود در مکمل های معمولی با افزایش آنزیم های سرمی یا آسیب های کبدی آشکار از نظر بالینی همراه نیست. با این حال ، مصرف بیش از حد تصادفی یا عمدی مس می تواند باعث صدمات حاد کبدی شود.

بیشتر بخوانید:

پرمنگنات پتاسیم
پروپیلن گلیکول
کاربردهای سولفات مس یا کات کبود :

سولفات مس در درجه اول برای مقاصد کشاورزی به عنوان سموم دفع آفات ، میکروب کش ، مواد افزودنی خوراکی و مواد افزودنی خاک استفاده می شود. برخی از کاربردهای ثانویه آن به عنوان ماده اولیه در تهیه سایر ترکیبات مس ، به عنوان یک معرف در شیمی تجزیه ، به عنوان یک الکترولیت برای باتری ها و حمام های برقی و در پزشکی به عنوان قارچ کش ، باکتری کش و قابض بکار می رود. مس یک کاتالیزور مهم برای سنتز هم در گلبولهای قرمز و جذب آهن است.

سولفات مس یک ماده شیمیایی بسیار کاربرد پذیر است و در طیف وسیعی از صنایع و کشاورزی استفاده می شود. کاربرد اصلی این ماده در کشاورزی است و در قدیم تنها کاربرد آن در صنعت فقط برای رنگ آمیزی و آبکاری بوده است. البته این ترکیب امروزه در بسیاری از فرایندهای صنعتی به کار گرفته می شود و به سختی می توان صنعتی را یافت که از این ترکیب استفاده نکند.

صنعت فیبر مصنوعی از این ماده در تولید مواد اولیه استفاده می کند. صنایع تولید فلز نیز از مقادیر زیادی سولفات مس به عنوان الکترولیت در پالایش مس ، برای تولید سیم های فولادی با روکش مس و در فرایندهای مختلف آبکاری مس استفاده می کند.

در صنعت معدن نیز از این ماده به عنوان فعال کننده در تغلیط و شناورسازی سنگ معدن سرب ، روی ، کبالت و طلا استفاده می شود.

کات کبود در صنعت چاپ به عنوان یک الکترولیت در تولید الکترود و به عنوان یک عامل اچینگ برای فرآیند حکاکی مورد استفاده قرار می گیرد.

در صنایع تولید رنگ از این ترکیب در تولید رنگهای ضد رسوب استفاده می کنند و در رنگ آمیزی شیشه نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

منبع : https://www.jahanshimi.com/

 


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ بهمن ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۲۶:۱۶ توسط:netware موضوع: نظرات (0)