عصر جدید عصر جدید .

عصر جدید

ارتودنسی نگین دار مناسب چه افرادی است؟

ارتودنسی نگین دار

ارتودنسی برای رفع ناهنجاری های دهان و دندان ممکن است در هر سنی ضروری به نظر برسد، اما از آن جایی که طول درمان ارتودنسی طولانی است پس باید در انتخاب نوع، رنگ و چگونگی ارتودنسی دقت لازم توسط متخصص ارتودنسی و بیمار به عمل آید. در این مقاله ما قصد دارم یکی از مهم ترین قسمت های ارتودنسی با انواع آن را به طور کامل توضح دهیم، این قسمت نگین ارتودنسی یا همان براکت ارتودنسی است که از قطعات مربعی شکل از جنس فلز یا سرامیک می باشند که با استفاده از چسب مخصوص ارتودنسی روی دندان می چسبانند.

بیشتر بخوانید :

ارتودنسی فاصله دندان جلو

ارتودنسی دندان نیش

نگین ارتودنسی

نگین ارتودنسی یا همان براکت ارتودنسی  نگین ارتودنسی قسمتی است که از قطعات مربعی شکل از جنس فلز یا سرامیک و… است، که با استفاده از چسب مخصوص ارتودنسی روی دندان می چسبانند.

چسپ های ارتودنسی

استحکام چسب های ارتودنسی به گونه ای تنظیم شده است که در عین محکم بودن برای تغذیه عادی در انتهای درمان و زمان جداسازی نگین ها آسیبی به دندان وارد نمی شود و به همین دلیل باید در حین درمان از جویدن غذاهای سفت همچون ته دیگ،میوه های سفت و .. اجتناب کرد. بعد از اتمام ارتودنسی متخصص نگین ها را از روی سطح دندان جدا می کند و چسپ باقی مانده را از روی سطح دندان بر می دارد، و دندان پالیش می شود.

وظایف اصلی نگین ارتودنسی

از وظایف اصلی نگین ارتودنسی می توان به اتصال موارد مختلف به دندان اشاره کرد، نگین ارتودنسی، همانند دستگیره عمل می کند که به بیان دیگر نگین ارتودنسی در ارتودنسی ثابت دندان ها می چشپد و آنها را به جایگاه مناسب هدایت می کند، برای هر دندان، نگین ارتودنسی خاصی طراحی می شود که به نوع دندان وابسته است. روی بعضی از نگین های ارتودنسی قلاب وجود دارد و بعضی از نگین های ارتودنسی نیز هر شیاری دارند که سیم ارتودنسی از داخل آن عبور می کند.

براکت ارتودنسی

هر دندان براکت خاصی دارد که فرم آن از آناتومی سطح دندان تبعیت می کند و زوایای خاصی در آن تعبیه شده است. روی بعضی از براکت ها هوک یا قلاب وجود دارد همچنین هر براکت شیاری دارد که سیم ارتودنسی  داخل آن قرار می گیرد. امروزه با پیشرفت های فراوانی که در درمان ارتودنسی و  دستگاه های به کار رفته در این درمان صورت گرفته، براکت ها شامل انواع و اقسام مختلفی می باشند.

براکت های فلزی سنتی

 این نوع براکت ها که از اولین نوع براکت های به کار رفته در درمان های ارتودنسی  هستند از جنس  فولاد ضد زنگ هستند و گاهی همراه با تیتانیوم به کار می روند. براکت های فلزی رایج ترین نوع براکت ها هستند. دستگاه های ارتودنسی قدیمی شامل براکت های کوچکی هستند که روی دندان ها چسبانده می شوند و همچنین بند هایی که روی دندان های آسیا قرار می گیرند. گره های الاستیک،اورینگ و سیم را روی براکت های فلزی نگه می دارد . یکی از مزایای براکت های فلزی این است که اورینگ های رنگی به کودکان فرصت خودنمایی می دهند.

رفرنس : https://www.orthodentist.ir/


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۱ دی ۱۳۹۹ساعت: ۰۳:۳۸:۱۹ توسط:netware موضوع: نظرات (0)