عصر جدید عصر جدید .

عصر جدید

حساسیت به طلا چیست؟

برخی افراد پس از خرید طلا و استفاده از آن حساسیت نشان می‌دهند. نشانه‌های این حساسیت چیست؟

اغلب آن قسمت از پوست که در تماس با طلاست قرمز و دچار خارش می‌شود. در بسیاری موارد در آوردن طلا و شستن پوست با آب و صابون، این نشانه‌ها را از بین می‌برد.

اما لازم است بدانید که حساسیت به طلا بسیار نادر است و اغلب، نیکل موجود در طلاهای زینتی است که آلرژی ایجاد می‌کند.

آیا شما به نیکل حساسیت دارید؟

تقریبا همه جواهرات و طلاها از آلیاژ طلا درست شده‌اند. یعنی از ترکیب چند فلز گرانبها با هم. دلیلش هم این است که طلای خالص بسیار نرم است و از آن به تنهایی نمی‌توان برای ساخت زیورآلات استفاده کرد.

یکی از رایج‌ترین و عمومی‌ترین فلزاتی که در آلیاژ طلا استفاده می‌شود، نیکل است.

هر چه عیار طلا پایین‌تر باشد، یعنی از طلای خالص کمتری در آن استفاده شده است. به این معنی که فلزات دیگر بخش عمده آن را تشکیل داده‌اند. طلای عیار پایین دوام و مقاومت بالایی دارد اما در عوض بها و ارزش کمتری دارد. در ضمن، به خاطر وجود فلزات دیگر، میزان حساسیت‌زا بودن آن هم بیشتر است.

در همین راستا باید بدانید، طلا با عیار پایین است که حساسیت ایجاد می‌کند.

البته جا دارد اشاره کنیم که قطعات مختلف طلا ممکن است واکنش‌های آلرژیک متفاوت از هم داشته باشند و این بستگی دارد که تجمع نیکل در کدام بخش زیورآلات متمرکزتر باشد. به همین خاطر ممکن است میزان حساسیتی که دو انگشتر طلا با عیار ۱۰ ایجاد می‌کنند با هم فرق اساسی داشته باشد.

نشانه‌های حساسیت به نیکل چیست؟

نشانه‌های حساسیت به نیکل اغلب پس از ۱۲ تا ۴۸ ساعت پس از استفاده از طلا خود را نشان می‌دهد. از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

خارش
قرمز شدن پوست
التهاب یا تاول زدن پوست
پینه بستن
در صورت حساسیت داشتن به نیکل چه اقداماتی باید صورت داد؟

در صورتی که تشخیص دادید به نیکل حساسیت دارید، یکی از ساده‌ترین کارها این است که طلا با عیار بالا ( طلای 18 عیار به بالا )  خریداری کنید. این طلاها خاصیت آلرژیک کمتری دارند.

از خرید طلا با عیار ۱۰ یا ۱۴ به شدت پرهیز کنید تا پوستتان قرمز و دچار خارش نشود.

از خرید طلای روکش شده (آبکاری) پرهیز کنید. اغلب روکش‌های طلا حاوی نیکل هستند و می‌توانند حساسیت ایجاد کنند.

طلای سفید نخرید. یکی دیگر از توصیه‌ها این است که به هیچ عنوان سراغ طلای سفید نروید. طلای سفید در واقع همان طلای زرد است که روی آن یک لایه رودیوم کشیده شده. ممکن است طلای زرد زیر کار، عیار کمی داشته باشد و در نتیجه میزان نیکل موجود در آن قطعه زیاد خواهد بود و دوباره شاهد قرمزی و خارش خواهید بود.

بدنر از همه این است که روکش طلا هم حاوی نیکل باشد در این صورت حساسیت بیشتر از همیشه بروز خواهد کرد. بهترین کار این است که طلاهایی عاری از نیکل خریداری کنید.

بیشتر بدانید : راهنمای خرید اینترنتی طلا


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۲ آذر ۱۳۹۹ساعت: ۱۱:۳۴:۰۵ توسط:netware موضوع: نظرات (0)