عصر جدید عصر جدید .

عصر جدید

فرآیند تولید ماءالشعیر

آسیاب :

مالت به مقدار موردنیاز از سیلوها گرفته شده و پس از شستشو به همراه مقداری آب وارد دستگاه آسیاب میشود.

تانک پخت :

دانه های مالت آسیاب شده وارد تانک پخت شده و همزمان با آن، آب سرد نیز وارد تانک میشود. درجه حرارت را در این تانک تدریجا در مدت ۹۰ دقیقه بر طبق یک برنامه منظم حرارتی از ۶۵ به ۷۵ می رسانند.

بالا بردن تدریجی دما بدین علت است که آنزیمها فرصت فعالیت داشته باشند و نشاسته را به ماده قندی تبدیل نمایند. حداکثر فعالیت آنزیمها در دمای ۹۰-۵۰ درجه سانتی گراد میباشد. آنزیمهایی که در این مرحله اضافه می شوند عبارتند از :

آمیلاز و بتا گلوکاناز از فرمالدئید (۲۰۰-۳۰۰ppm) و اسید فسفریک برای شکستن پروتئین موجود در تولید ماءالشعیر استفاده می گردد زیرا این پروتئینها باعث بروز کدورت در تولید ماءالشعیر میشوند. به طور کلی در این تانک، شربت مالت به دست می آید.

تانک صافی :

این تانک دارای چندین صفحه مشبک است که به عنوان فیلتر یا صافی بکار میرود. ذرات و ناخالصی های شربت در این مرحله، جمع آوری و توسط پمپ به تانک تفاله انتقال داده می شود.

تفاله های به دست آمده جهت خوراک دام به فروش میرسند. مایع صاف شده از تانک صافی به تانک جوش منتقل میشود. تانک جوش

در این تانک مایع نوشابه توسط بخار آب گرم می گردد. حرارت تانک جوش تا حدود ۹۰ درجه سانتی گراد میرسد و برای جلوگیری از هر گونه تخمیر شکر، رازک اضافه می گردد. مقدار شکر حدود ۳-۱ درصد کل مالت مصرف میشود.

برای رسیدن به نسبت تلخی مخصوص که باید عاید شود، بین ۵۰-۳۰gr رازک در هر هکتولیتر افزوده میگردد. شربت مالت حدود ۹۰ دقیقه در این تانک می ماند و سپس به تانک ترسیب منتقل می شود. تانک ترسیب

در تانک ترسیب در اثر گردش و سانتریفوژ شدن، ذرات پروتئین که در مراحل قبلی شکسته شده اند رسوب می کنند و مایع زلال در بالا قرار می گیرد.

در این مرحله به مایع نوشابه، مواد افزودنی از قبیل اسیدهای تارتاریک، سیتریک و لاکتیک و نیز کربن اکتیو اضافه می گردد.

اسید تارتاریک و اسید لاکتیک به عنوان طعم دهنده و تنظیم کننده pH و کربن اکتیو برای از بین بردن رنگ و بوی خاص و نامطلوب ماءالشعیر استفاده میشود.

مدت توقف ماءالشعیر در این تانک حدود ۱ ساعت بوده و از آنجا به واحد سرد کننده منتقل می شود.

سردکننده :

در این واحد با استفاده از کمپرسورهای سرد کننده، دمای ماءالشعیر را از دمای ۹۵ به ۵ درجه سانتی گراد می رسانند.

دستگاه سانتریفوژ

وسیله ای است که با ایجاد فشار لازم به کمک عمل گریز از مرکز برای انتقال سیالات از نقطه ای به نقطه دیگر بکار می رود

تانک تولید :                   

بعد از تأیید میزان کدورت توسط آزمایشگاه، مایع نوشابه به تانکهای تولید منتقل میشود. تانکهای تولید به وسیله خنک کننده ها، سرد نگه داشته می شوند.

پرکن :

سپس محصول وارد دستگاه فیلر (پرکن) میشود. این دستگاه برای پر کردن نوشابه به داخل بطری بکار میرود.

مایع نوشابه از تانکهای تولید تحت فشار هوا وارد فیلر می شود. فشار داخل تانکهای تولید oatm-۳ میباشد و فشار سطح مخزن باید atm ۱۲ باشد.

بیشتر بدانید :

پودر کاکائو
بهبود دهنده نان


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۸ آذر ۱۳۹۹ساعت: ۰۲:۲۱:۲۵ توسط:netware موضوع: نظرات (0)