عصر جدید عصر جدید .

عصر جدید

آشنایی با نحوه انجام ارتودنسی تک فک

در این نوشته قصد داریم در مورد ارتودنسی تک فک (فک بالا یا پایین) صحبت کنیم. ابتدا به صورت خلاصه و کوتاه با درمان ارتودنسی آشنا خواهیم شد و سپس به بررسی ارتودنسی تک فک از جوانب مختلف خواهیم پرداخت. اگر شما هم قصد دارید ارتودنسی تک فک انجام دهید یا می­خواهید با این نوع ارتودنسی آشنا شوید تا پایان این نوشته با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید : ارتودنسی دندان پر شده

آشنایی با ارتودنسی

ارتودنسی یکی از شاخه‌های تخصصی دندانپزشکی‌ است که به تشخیص، پیشگیری و درمان بی‌نظمی‌های سیستم دندانی و ناهنجاری‌های فکی می­پردازد. ارتودنسی، برای حرکت دادن دندان­ها به جای صحیح خود، و اصلاح حالت قرارگیری فک­ها، جهت بهبود وضع ظاهری و کارکرد آنها می­باشد.

چه افرادی نیاز یه ارتودنسی خواهند داشت؟

افرادی که هر یک از مشکلات زیر را دارند، باید برای ارتودنسی اقدام کنند:

عدم قرار گیری فک در جای مناسب

در برخی افراد، فک بالا یا پایین در جای صحیح خود قرار ندارد و این موضوع موجب ظاهر نامناسب دندان­ها و قرارگیری نامناسب آنها بر روی هم می­شود.

موقعیت نامناسب دندان ها

ممکن است، فک بیمار در جای صحیح خود قرار گرفته باشد؛ ولی موقعیت قرارگیری دندان­ها در فک، صحیح نباشد. خود این موضوع نیز موجب ایجاد درد و فشار بر روی ماهیچه­های فک، مشکلات در مفاصل فک و همچنین سردرد در بیمار خواهد شد.

دندان های فوقانی رو به جلو

برخی افراد نیز دندان­های فوقانی رو به جلویی دارند که ظاهر دندان­های آنها ناخوشایند به نظر می­رسد و احتمال دارد دندان­های برجسته، دچار آسیب شوند.

دندان های کج

تمیز کردن دندان­های کج، کار سختی می­باشد و همین موضوع با گذشت زمان، موجب پوسیدگی دندان­ها شده و یا بیماری­های لثه را به دنبال خواهند داشت. پس از انجام ارتودنسی، تمیز کردن دندان­ها نیز برای فرد راحت­تر شده و فرد بهداشت دهان و دندان بهتری خواهد داشت.

ارتودنسی ثابت یا متحرک؟

ارتودنسی به دو صورت ثابت و متحرک انجام می­گیرد. انتخاب هر کدام بسته به شرایط بیمار و نظر پزشک ارتودنتیست دارد.

ارتودنسی ثابت

در ارتودنسی ثابت ، بیمار نمی‌تواند دستگاه ارتودنسی را از دهان خارج سازد. در ارتودنسی با دستگاه ثابت، براکت­ها بر روی دندان­ها چسبانده شده و ثابت می­مانند.

ارتودنسی متحرک

ولی در ارتودنسی متحرک، بیمار هر زمانی که بخواهد می­تواند براکت­ها را گذاشته و بردارد. بیمار معمولا هنگام غذا خوردن دستگاه را در می‌آورد.

نمی­توان گفت کدام یکی از این روش­ها بهتر از دیگری است؛ زیرا هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. اکثر ارتودنتیست ها پیشنهاد استفاده از ارتودنسی ثابت را دارند زیرا از آن به عنوان روشی دقیق­تر و مطمئن­تر یاد می­کنند.

آیا ارتودنسی تک فک امکانپذیر است؟

ارتودنسی تنها مرتب کردن دندان­های کج و نامرتب را دنبال نمی کند. مسائلی مانند طریقه جفت شدن دندان­های بالا و پایین بر روی هم، انحراف از خط وسط صورت، اصلاح روابط فکی و اسکلتی نیز می­بایست در درمان ارتودنسی مد نظر قرار ­گیرد و با در نظر داشتن این موارد، به ندرت درمان ارتودنسی تک فک توصیه می­شود.

 متخصص ارتودنسی طی درمان ارتودنسی، به صورت معمول دندان­های هر دو فک را تحت درمان قرار می دهد. برای این کار دندان­ها­ی نامنظم و به هم ریخته در هر فک را به صورت جداگانه  مرتب کرده و بعد از آن، موقعیت دندان­های فک بالا و پایین را نسبت به هم تنظیم می­کند. در صورتی که فقط ارتودنسی تک فک (فک بالا یا فک پایین) انجام شود، موقعیت دندان­های آن فک نسبت به دندان مجاورش در فک دیگر تغییر کرده و در خیلی از موارد این کار مانع از جفت شدن صحیح دندان ها و عوارض بعدی از جمله مشکلات مفصل فک و جویدن می­شود.

منبع : www.orthodentist.ir


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۵ آذر ۱۳۹۹ساعت: ۰۴:۵۵:۵۸ توسط:netware موضوع: نظرات (0)