عصر جدید عصر جدید .

عصر جدید

آشنایی کامل با انواع غذاهای ارتودنسی

یکی از شکایاتی که بیماران در طول درمان های ارتودنسی دارند، این است که نمی توانند به راحتی از تمام مواد غذایی استفاده کنند؛ زیرا با وجود سیم ها و براکت ها در دهان یا سایر لوازم ارتودنسی، جویدن برخی مواد سخت می شود یا بعد از خوردن برخی از غذاهایی که تمیز کردنشان از دندان راحت نیست، اذیت می شوند. آن ها آشنایی با غذاهای ارتودنسی ندارند. در این مقاله ار دکتر درویش پور بهترین متخصص ارتودنسی در کرج و تهران شما را با انواع غذاهای مناسب در طول درمان ارتودنسی آشنا خواهیم کرد.

در طول درمان ارتودنسی از چه مواد غذایی پرهیز کنیم؟

در این دوره سعی کنید از خوردن غذاهای سفت که نیروی زیادی برای جویدن احتیاج دارند خود داری کنید، به خصوص اگر ارتودنسی دندان های شما از نوع ثابت است؛ زیرا اگر به دستگاه های ارتودنسی دورن دهان شما آسیبی برسد، پزشک مجبور است آن ها را جدا کند و دوباره کار بگذارد. این کار باعث می شود دندان های شما حرکت نا به جا داشته باشند و طول درمان افزایش یابد. البته این را هم بدانید که دستگاه های ارتودنسی ثابت به راحتی از روی دندان جدا نمی شوند و محکم هستند؛ پس برای خوردن غذا های معمولی نگرانی نداشته باشید. هم چنین در دوران استفاده از ارتودنسی به نکات زیر توجه کنید.

۱-دقت کنید که هنگام خوردن میوه هایی که هسته سفت دارند مثل هلو، گوجه سبز، خرما، شلیل، زردآلو… حتما هسته را از قبل خارج کنید و بعد میوه را میل کنید. یکی از روش های مراقبتی این است که سعی کنید بیشتر از دندان های عقب برای خوردن غذا استفاده کنید.

۲-برای  خوردن آجیل مثل پسته و بادام، حتما آن ها را قبل از خوردن از پوست جدا کنید؛ در غیر این صورت آسیب جدی به دندان هایتان وارد می شود.

۳-سعی کنید عادت های بدی را که سبب آسیب به دندان ها و تجهیزات ارتودنسی می شوند از خود دور کنید. مثل قرار دادن سر خود کار و اشیا دیگر در دهان.

۴-از خوردن غذا های خیلی شیرین پرهیز کنید؛ به ویژه سعی کنید نوشیدنی های اسیدی و گاز دار شیرین را فراموش کنید، مثل نوشابه، آب میوه های صنعتی و … زیرا این مواد شیرین اگر به طور کامل از دهان پاک نشوند، بعد از مدتی دور براکت های شما جمع می شوند و به اسید های مضر تبدیل می شوند و ممکن است باعث پوسیدگی دندان هایتان شوند.

5-از خوردن قسمت های سفت و خشک غذا نیز دوری کنید، مثل ته دیگ، قسمت های خشک نان، قسمت های خشک پیتزا و…

6-خوردن یخ هم می تواند آسیب های زیادی به دندان های شما وارد کند.

7-مصرف غذا های چسبناک نیز در طول دوره ارتودنسی برایتان دردسر ساز خواهد شد. مانند آدامس، تافی ها، شکلات های چسبنده و یا حتی پنیر. از گاز زدن ذرت و هویج نیز خودداری کنید.

آیا باید نحوه غذا خوردنمان را در دوران ارتودنسی تغییر دهیم؟

با یک تغییر ساده در برخی از عادت ها می توانید جلوی شکسته شدن براکت ها را بگیرید.

۱-مثلا سعی کنید به جای گاز زدن برخی از میوه ها مانند سیب، آن ها را تکه تکه کنید. حتی غذای نرم مانند ساندویچ را سعی کنید به برش های کوچک تر تقسیم کنید تا هنگام گاز زدن فشار زیادی به فک و دندان وارد نشود.

۲-سعی کنید در طول درمان غذا ها را با دندان های آسیاب بجوید. سعی کنید غذا ها را به آرامی بجوید و در خوردن غذا عجله نداشته باشید.

۳-برخی غذا ها هم آنقدر سفت هستند که هر چند شما آن ها را خرد و کوچک کنید اما باز هم آسیب زا هستند.

۴-گاهی نیز اگر همراه با غذا مقداری آب بنوشید، بلعیدن غذا برایتان راحت تر می شود.

بیشتر بدانیم :

ارتودنسی اینویزلاین
ارتودنسی دندان پرشده


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۱ آذر ۱۳۹۹ساعت: ۰۴:۳۱:۵۷ توسط:netware موضوع: نظرات (0)