عصر جديد عصر جديد .

عصر جديد

پوسيدگي دندان چيست و چه بلايي سر دندان مي‌آورد؟

پوسيدگي دندان به سست شدن و تحليل رفتن ميناي دندان ها گفته ميشود كه ميتواند باعث درد و ساير علائم ديگري در ما شود. از مهمترين و شايعترين علل مراجعه به كلينيك هاي دندانپزشكي وجود پوسيدگي در بافت دندان است.

چه عواملي باعث پوسيدگي دندان مي شود؟

پوسيدگي دندان در اثر وجود پلاك هاي دنداني و توليد اسيد توسط باكتري ها ايجاد ميشود. اين مشكل ابتدا ميناي دندان را درگير ميكند و كم كم به بخش هاي داخلي تر مثل دنتين و در نهايت پالپ دندان گسترش يافته و درد بسيار زيادي را به شخص تحميل ميكند. پوسيدگي به دندان شما آسيب مي رساند و ممكن است منجر به ايجاد حفره و يا حتي مرگ دندان شما شود.

بيشتر بدانيد: لمينت دندان

دليل پوسيدگي دندان چيست؟

پوسيدگي هنگامي اتفاق مي افتد كه قندهاي موجود در مواد غذايي و نوشيدني ها با باكتري هاي موجود در پلاك روي دندان ها واكنش نشان مي دهند و اسيد توليد ميكنند. هر بار كه هر چيزي حاوي قند مي خوريد يا مي نوشيد ، اين اسيدها توليدشان بيشتر شده و به دندان حمله مي كنند. درنتيجه ميناي دندان كم كم توسط اين اسيد نرم شده و تحليل ميرود.

اين اتفاقات حدودا از يك ساعت بعد از زماني كه غذا ميخوريد شروع ميشود و همچنان به مينا آسيب ميزنند. براي همين توصيه ميشود كه دست كم تا يك ساعت بعد از خوردن غذا دندان هاي خود را مسواك زده يا تميز كنيد.

علائم پوسيدگي دندان چيست؟

پوسيدگي دندان در مراحل اوليه معمولا علائم آنچنان قابل توجهي ندارد و معمولا به صورت اتفاقي ممكن است حين ويزيت توسط دندانپزشك از طريق تصوير اشعه ايكس يا معاينه فيزيكي وجود پوسيدگي و حتي حفره داخل دندان تشخيص داده شود. به همين دليل است كه شما بايد به طور منظم به مطب دندانپزشك خود مراجعه كنيد. زيرا در همان  ابتداي پوسيدگي مانع از گسترش آن شده و اقدام به  درمان ميكنند.

درمان پوسيدگي دندان چيست؟

اگر پوسيدگي خيلي جدي نباشد ، تيم دندانپزشكي تمام پوسيدگي ها را برداشته و دندان را با پر كردن ترميم مي كند. اما بعضي اوقات عصب وسط دندان آسيب مي بيند. در اين صورت ، دندانپزشك بايد عصب را بردارد و با كمك تاج دندان يا مواد پركننده اقدام به ترميم دندان كند( پر كردن دندان ). اينكار معمولا توسط دندانپزشك ترميمي خوب انجام داده ميشود و مشهور به درمان ريشه يا روت كانال است. از طرفي اگر دندان آنقدر پوسيده شده باشد كه قابل ترميم نباشد ، ممكن است دندانپزشك مجبور شود دندان را خارج كند و آن را بكشد.

بيشتر بدانيد: درمان هاي ارتودنسي


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۱ دى ۱۳۹۹ساعت: ۰۹:۲۲:۳۴ توسط:netware موضوع: نظرات (0)